Tuesday 4 August 2015

Lengkapkan Cerita : Perkhemahan Cuti Sekolah

Soalan  : Tulis cerita yang bermula dengan ayat di bawah.

Aku dan dua orang rakanku mengadakan aktiviti perkhemahan untuk mengisi masa cuti
persekolahan. Semasa perkhemahan angin kencang serta hujan turun dengan lebatnya. Aku dan kawan-kawanku ......


 Aku dan dua orang rakanku mengadakan aktiviti perkhemahan untuk mengisi masa cuti
persekolahan. Semasa perkhemahan angin kencang serta hujan turun dengan lebatnya. Aku dan kawan-kawanku hanya duduk di dalam khemah sambil menunggu hujan berhenti.

 Tiba-tiba, kami terdengar suara orang bercakap. Aku menyangka ayahku yang datang untuk menyuruh aku dan rakanku balik. Namun sangkaanku meleset. Apabila aku amati betul-betul, itu bukan ayah aku. Orang itu mengangkat sebuah peti besi bersama tiga orang rakannya. Mereka memakai topeng untuk melindungi muka mereka.

 Mereka masuk ke sebuah gua yang tidak jauh dari tapak perkhemahanku. Selepas beberapa minit, mereka keluar dari gua itu, Mereka berjalan secara laju menuju ke arah sebuah kereta. Kemudian mereka menaiki kereta itu dan terus pergi.

 Aku dan rakanku takut melihat kejadian itu. Pada mulanya, rakanku bercadang untuk balik ke rumah. Namun aku membantah kerana keadaan sungguh gelap. Pelbagai perkara boleh berlaku sekiranya kami balik ke rumah pada malam itu. Akhirnya rakanku akur akan kehendakku. Kami tidur di dalam khemah pada malam itu.

 Keesokan hari, aku dan rakan berkemas. Setelah siap berkemas, kami pun balik ke rumah. Aku melaporkan apa yang terjadi pada ayahku. Ayahku terkejut lalu mengajakku menemaninya ke balai polis untuk membuat laporan polis.

 Akhirnya, polis menahan empat orang pemuda hasil penyiasatan. Rupa-rupanya mereka merupakan perompak yang selalu merompak di kampungku. Aku berasa gembira kerana dapat membantu polis dan kampungku.

3 comments: