Wednesday 5 August 2015

Lengkapkan Cerita : Mendengar Nasihat Ibu Bapa

Soalan : Tulis sebuah cerita yang berakhir dengan ayat yang diberikan dibawah.
….. Kini, aku telah sembuh seperti sediakala. Aku berjanji akan selalu mendengar nasihat ibu dan ayah.

                Nama aku Ikhwan. Aku berumur 12 tahun. Hobi aku ialah melastik burung. Ibu bapaku tidak menyukai hobiku kerana melastik akan menganiaya burung yang dilastik.

                Pada suatu petang, ibu dan bapaku pergi ke kenduri emak saudaraku. Mereka melarang aku keluar rumah pada petang itu. Namun, aku tidak mendengar larangan ibu bapaku.

                Sebaik sahaja bayang-bayang kereta ibuku hilang, aku segera keluar dari rumah. Aku berjumpa dengan rakanku di tempat yang ditetapkan. Kami akan melastik burung pada hari itu.

                Aku dan kawanku masuk ke dalam hutan. Kami sungguh gembira kerana terdapat banyak burung disitu. Kami melastik burung di situ tanpa belas kasihan.

                Tanpa kami sedari, terdapat sebuah sarang lebah di situ. Rakanku tersalah lastik lalu terkena sarang lebah itu. Kami berlari lintang pukang kerana dikejar lebah. Kami dimasukkan ke hospital kerana pengsan.


                Kini, aku telah sembuh seperti sedia kala. Aku berjanji akan selalu mendengar nasihat ayah dan ibu.

6 comments:

  1. Baguss karangan ini

    ReplyDelete
  2. Kamu boleh juga lihat karangan saya!

    http://funcrayons.blogspot.my/2011/08/contoh-karangan-cerita-upsr.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. zheahezhe....cannot lah you
      chasi ren yr llink also kanbudao

      Delete
  3. Karangan ini sangat bagus dan boleh difahami dengan baik.

    ReplyDelete
  4. karangan yg ringkas😆👍🏻sesuai untuk tahap 2 hehe 🥰

    ReplyDelete