Friday 27 February 2015

Karangan Syarahan : Hari Guru

  Yang Dimuliakan Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berbahagia Tuan Guru Besar SK Kerteh, Yang Dihormati guru-guru SK Kerteh dan rakan-rakan sekalian. Pertama sekali saya ingin ucapkan ribuan terima kasih kerana diberi peluang berucap pada hari ini. Saya juga berasa terharu dan gembira kerana dapat mewakili rakan-rakan untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada guru-guru semua.

Guru-guru yang disayangi serta rakan-rakan,
  Pada 16 Mei setiap tahun, kita akan meraikan Hari Guru di seluruh negara. Hari ini merupakan hari yang penting bagi murid-murid dan guru-guru. Hari ini disambut menunjukkan penghargaan kepada guru atas jasa mereka selama ini.

  Guru ibarat sebatang lilin yang menerangi hidup kita. Guru sanggup berkorban untuk memastikan anak murid mendapat ilmu pengetahuan. Guru juga berusaha tanpa mengira penat atau jemu demi kejayaan anak murid mereka.

Guru-guru yang dihormati,
  Saya mewakili rakan-rakan berjanji akan mengenang jasa guru bukan sahaja pada Hari Guru. Jasa guru dan pengorbanan guru sedari kami dari Tahun 1 lagi wajar dikenang sehingga ke alam dewasa. Ini kerana gurulah orang yang pertama mendidik murid membaca, menulis serta mengira.

  Saya mewakili rakan-rakan juga ingin memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat kesalahan dan keterlanjuran sehingga mengguris hati guru. Kami berharap guru-guru tidak patah semangat menghadapi karenah kami sepanjang menjadi warga SK Kerteh.

Rakan-rakan sekalian,
  Sevagai membalas jasa guru, marilah kita berjanji untuk menjadi murid yang berakhlak mulia dan akan berusaha sehingga berjaya. Oleh itu sebagai langkah pertama, marilah kita belajar dengan tekun dan menjaga disiplin diri serta nama baik sekolah.

Guru-guru dan rakan-rakan
  Saya selaku Ketua Murid SK Kerteh mewakili murid-murid SK Kerteh ingin mengucapkan selamat Hari Guru untuk guru semua. Kami murid SK Kerteh sentiasa mendoakan kesejahteraan guru. Terima kasih kerana sudi mendidik dan membimbing kami.

  Sekian, terima kasih.

8 comments:

  1. yeay homework siap. boleh rileks

    ReplyDelete
  2. kerja sekolah siap. boleh ulangkaji nih. UPSR 34 hari lagi. Anonymous mane boleh rileks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. syarahan yang sangat baik, tetapi sedikit kesalahan ejaan
      sahaja kerja rumah saya pun siap

      Delete
  3. In Canada, we celebrate Teacher's Day on 5th October. You can't say that you celebrate Teacher's Day on 16th May all over the world. And you have many spelling error, the content is difficult to understand and also it is not so interesting but thanks for sharing.

    ReplyDelete
  4. keep it out baiki tulisan . syarahan ini menarik .

    ReplyDelete
  5. keep it out baiki tulisan . syarahan ini menarik .

    ReplyDelete
  6. Syarahan ini menarik

    ReplyDelete