Thursday 5 February 2015

Karangan Berita : Pertandingan Melukis Sempena Hari Kemerdekaan

Soalan : Sempenan sambutan Hari Kemerdekaan, satu pertandingan melukis telah diadakan di tempat tinggal kamu. Kamu telah ditugaskan untuk menulis berita tentang pertandingan tersebut. Tulis berita itu selengkapnya.



KERTEH,Khamis pertandingan melukis telah diadakan di Mesra Mall Kerteh. Pertandingan ini diadakan untuk menambahkan kesedaran patriotik.

Pertandingan ini diadakan sempena Hari Kemerdekaan. Murid-murid digalakkan mengambil bahagian dalam pertandingan lukisan ini. Terdapat 300 peserta yang menyertai pertandingan ini. 

Pertandingan ini menyedarkan murid-murid tentang pentingnya Hari Merdeka. Murid-murid diajar cara-cara menghormati negara. Murid=murid juga diajar betapa pentingnya Hari Kemerdekaan ini.

Ramai ibubapa menemani anak-anak mereka melukis. Ada juga yang membawa meja kecil supaya senang untuk melukis dengan selesa. Anak-anak lebih yakin dengan adanya ibu bapa di sisi.

Masa melukis tamat pada pukul 12:00 p.m. Pemenang mendapat hamper dan sijil penyertaan. Pemenang berasa sangat gembira. Majlis penutup dirasmikan oleh Pengurus Mesra Mall, Michael Vong.

Pertandingan ini memupuk semangat patriotik kepada negara. Penduduk tempatan juga dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain.

12 comments: