Thursday 5 February 2015

Lengkapkan Cerita : Berjumpa Dengan Kawan Lama

Soalan : Selepas makan tengah hari, kami sekeluarga duduk di ruang tamu sambil berbual-bual.Tidak lama kemudian, sebuah teksi berhenti di hadapan rumah. Aku menjenguk keluar. Aku melihat..
Mulakan cerita kamu dengan : Aku melihat..


  Aku melihat Kamal keluar dari teksi. Kamal merupakan kawan sekelasku semasa aku berada di sekolah rendah.

  Aku sangat terkejut menerima kehadirannya. Aku menuju ke arahnya dan memeluknya dengan perasaan yang amat gembira. Aku bersalaman dengannya.

  Selepas itu, Kamal pergi bersalaman dengan ibu dan ayahku. Dia memberi buah tangan yang dibelinya ketika balik ke kampung. Ayahku mempelawanya masuk ke dalam rumah. Ibuku menghidangkan air teh suam.

  Aku bertanyakan tentang tujuan dia balik ke kampung. Dia baru balik dari Singapura. Dia berhajat untuk menjeguk kampung halaman yang sudah lama dia tinggalkan.

 Kami berbual panjang tentang kehidupan Kamal di Singapura. Rupa-rupanya dia menjadi seorang peguam yang berjaya di Singapura. Dia menceritakan pengalaman yang dilaluinya ketika menjadi peguam.

  Pada waktu malam, ibuku memasak masakan kampung. Kamal memuji keenakan masakan ibuku. Kemudian aku membawanya bersiar-siar mengelilingi kampung dengan keretaku.

  Keesokan harinya, Kamal pulang ke Singapura semula. Aku berharap dapat berjumpa dengannya lagi.

6 comments: