Sunday 11 January 2015

Lengkapkan Cerita

Soalan : Akhiri karangan kamu dengan frasa dibawah.
Aku berasa sangat menyesal kerana telah menyebabkan kami sekeluarga hampir kehilangan orang yang amat disayang.

         Hari ini ibu dan ayahku pergi melawat emak saudara yang sakit di kampung. Aku disuruh tinggal di rumah dan menjaga adikku yang berusia enam tahun. Kami bermain permainan video bersama-sama.

         Tidak lama kemudian adikku mula berasa bosan. Dia mengajak aku bermain diluar rumah. Kami bermain kasut roda di halaman rumah. Setelah lama bermain, aku berasa penat lalu mengajak adikku masuk. Namun dia enggan kerana masih belum puas bermain. Aku menjadi marah lalu meninggalkanya seorang diri diluar rumah.

         Aku terus masuk ke dalam rumah. Aku ingin bermain permainan video. Tiba-tiba aku terdengar satu dentuman yang amat kuat. Aku segera berlari keluar rumah untuk melihat apa yang berlaku.

         Alangkah terkejutnya aku apabila melihat adikku telah dilanggar lori. Kepala dan kakinya berlumuran darah. Adikku tidak sedarkan diri. Nafasnya turun naik. Pemandu lori tersebut segera membawa adikku ke hospital.

         Apabila tiba di hospital adikku dikejarkan ke wad kecemasan. Aku merasa amata takut. Pihak hospital telah menghubungi ibu bapaku. Apabila mereka tiba, aku terus memeluk mereka sambil meminta maaf atas kecuaianku.


         Adikku dibawa keluar dalam keaadan kepala dan kainya berbalut. Keadaan adikkuu stabil dan dihantar ke wad biasa. Aku berasa sangat menyesal kerana telah menyebabkan kami sekeluarga hampir kehilangan orang yang amat disayang.

12 comments: