Thursday 5 February 2015

Karangan Keperihalan/Gambaran : Cara Menggunakan Wang

Soalan : Kamu telah memenangi hadiah wang tunai sebanyak RM500.00 dalam pertandingan lukisan. Ceritakan cara-cara kamu menggunakan wang tersebut.



  Saya berasa amat gembira dan bangga kerana telah memenangi wang tunai sebanyak RM500.00 pada pertandingan lukisan sempena Hari Inovasi dan Teknologi. Saya telah menggunakan wang itu dengan pelbagai cara.

  Saya meraikan kejayaan saya dengan membelanja keluarga saya makan di KFC. Restoran KFC merupakan restoran ayam goreng kegemaran keluarga kami. Kami sekeluarga meluangkan masa selama lebih kurang 2 jam menikmati ayam goreng dan pelbagai hidangan lain.

  Saya telah membeli alat keperluan melukis yang baharu. Alat keperluan melukis yang sedia ada sudah lama dipakai. Alatan yang baru akan menaikkan lagi semangat saya untuk melukis. Saya akan dapat melukis dengan gembira.

  Saya juga membeli beg sekolah yang baharu. Beg yang sedia ada sudah terkoyak di bahagian hadapan dan sudah tidak sesuai digunakan lagi. Saya membeli beg yang lebih berkualiti dan tidak mudah terkoyak..

  Saya menyimpan baki wang yang masih ada di dalam bank. Saya boleh menggunakannya pada masa saya susah. Ia juga boleh digunakan ketika saya masuk universiti.

  Kemenangan kali ini memberi semangat untuk saya menyertai lebih banyak pertandingan melukis. Saya harap akan memenangi pertandingan lukisan pada masa akan datang dan dapat menyimpan lebih banyak wang untuk masa depan saya. 

32 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Why did you remove this comment
      By the way nice essay

      Delete
  2. Terima kasih karangan ini sangat membantu saya melaksanakkanya

    ReplyDelete
  3. terima kasih..karangan ini memang di antara soalan peperiksaan saya di sekolah.

    ReplyDelete
  4. Wow this is a very good karangan. It help me a lot thanks for it. ใ‚ใ‚ŠใŒใจใ†。

    ReplyDelete
  5. U ใฏ็งใฎ่‹ฑ้›„ใงใ‚ใ‚‹

    ReplyDelete
  6. terima kasih sebab share. emudahkan saya salinkerja rumah cg bagi lol

    ReplyDelete
  7. Namun ia seharusnya sebanyak 120 patah perkataan sahaja

    ReplyDelete
  8. Pergi ke kedai beli ubi,dua kali lima lima kali babi

    ReplyDelete
  9. terima kasih karangn ini memang di antra soalaan peperiksan saya di sekolah

    ReplyDelete